7 juli 2022

Zelf online adverteren lijkt vandaag de dag redelijk eenvoudig. Je opent een advertentieaccount op bijvoorbeeld Facebook, Google ads, tiktok. linkedIn of pinterest. Je maakt een campagne aan, stelt je budgetten, kpí’s en looptijd in en gaat live. Maar is het echt zo eenvoudig?

Nee, helaas niet! Online adverteren is meer dan een praatje en een plaatje. Het is de kunst om zo efficiënt mogelijk met je advertentiebudget om te gaan en niet onnodig budget te verbranden. Om kostenefficiënt te adverteren is het een must om de techniek achter je advertentiecampagnes goed in te richten. Heb je dat goed geregeld, dan kun je makkelijk 3 tot 4 keer meer rendement uit je advertentiebudget halen. Heb je het niet goed geregeld, dan betaal je letterlijk de hoofdprijs. Wat is dan die techniek en welke invloed heeft dat op de kosten?

De verschillende resultaat aanduidingen

Om dit beter te begrijpen is het zaak dat we eerst kijken naar de correlatie tussen de verschillende resultaat aanduidingen binnen de funnel:

CPM= (cost per mille), kosten per duizend advertentievertoningen
CTR= (click through ratio) percentage doorkliks per 1.000 advertentievertoningen
CPC= (cost per click) kosten per klik op de advertentie
CR= (Conversion rate) Conversiepercentage per 100 kliks
CPA, CPL, CPS= Cost per Action, Cost per Lead of Cost per Sale.

Het bedrag per 1.000 advertentievertoningen (CPM) en het aantal kliks op een advertentie (CTR) bepaalt de prijs per klik (CPC). Het aantal kliks wat nodig is voor een conversie (CR) bepaalt uiteindelijk de prijs voor een conversie (CPA, CPL of CPS). Er bestaat dus een sterk verband tussen de verschillende resultaat aanduidingen.

De invloed van de CPM

De CPM is een belangrijke kostenpost binnen de funnel. Veel marketeers denken dat ze zelf weinig tot geen invloed hebben op de CPM en dat dit grotendeels wordt bepaald door vraag en aanbod op een bepaald moment. Dit is een misvatting. Natuurlijk bepaalt dit in zekere mate de CPM, maar door het toepassen van de juiste technieken is het heel goed mogelijk om zelf grote invloed uit te oefenen op de CPM.

Om de CPM zo laag mogelijk te krijgen is het bijvoorbeeld belangrijk dat je precieze informatie terugkoppelt aan het platform m.b.t. de conversies of omzetten die je behaalt met je advertentie(s). Veel bedrijven gebruiken hiervoor een image pixel op een conversie event op de website. Helaas werkt deze methode maar half, waardoor slechts een deel van de conversies worden geregistreerd. Dit komt o.a. door cookieblockers.

Als de informatie die je teruggeeft aan het platform niet correct is, dan werken de algoritmes van de advertentieplatformen verre van optimaal, met als gevolg dat je CPM zomaar kan verdubbelen. En dat werkt weer door op je klikprijs en je uiteindelijke prijs per conversie. Ook deze zullen verdubbelen.

Daarom is het veel verstandiger om met een server tot server pixel te werken. Eventueel kun je ook nog een image pixel gebruiken. De pixels worden door de meeste platformen automatisch ontdubbeld. Wij passen deze techniek zelf al een paar jaar toe in leadcampagnes die wij voor onze klanten maken, waardoor wij veel nauwkeurigere informatie terug kunnen sturen naar de advertentieplatformen en de CPM zo laag mogelijk kunnen houden.

Kwaliteitsscore

De juiste informatie teruggeven aan de advertentieplatformen heeft ook een positieve invloed op de kwaliteitsscore van je advertenties. Kwaliteitsscore is een veelgebruikte methode bij advertentieplatformen om de waarde van een advertentie te bepalen. Hoe lager de kwaliteitsscore, hoe hoger doorgaans de CPM die je betaald.

Om de kwaliteitsscore te geven wordt er o.a. gekeken naar de advertentie zelf. Een advertentie moet nuttig zijn voor de bezoeker op het platform.

  • Wordt er geen informatie achtergehouden in de advertentie die wel op de landingspagina staat (clickbait advertentie).
  • Hoe vaak wordt er op een advertentie geklikt en wat is het gedrag op de landingspagina?
  • Blijven mensen langer op de bestemmingspagina of klikken ze direct weer weg?

Het zijn allemaal factoren die de kwaliteitsscore van je advertentie(s) kunnen beïnvloeden.

Ook hier blijkt dus uit hoe belangrijk de techniek achter je advertentiecampagne is. Correcte terugkoppeling is essentieel. De platformen weten dan ook veel beter aan wie ze het beste de advertenties kunnen tonen. Dat verhoogt weer de CTR. En omdat de juiste doelgroep wordt bereikt, zal de engagement op de bestemmingspagina ook veel hoger zijn, waardoor de CPM weer lager wordt en je meer rendement uit je mediabudget kan halen.

De pre-lander

Technische Engagement kan ook goed worden verhoogd door gebruik te maken van een pre-lander. Een pre-lander is een pagina na de advertentie en voor de uiteindelijke landingspagina. Schrijf de pre-lander zo dat bezoekers minder snel afhaken. Dat is weer goed voor de kwaliteitsscore.

Hopelijk hebben wij met deze blog iets duidelijker gemaakt waarom techniek bij online adverteren zo belangrijk is. In deze blog behandelen we slechts een paar technieken die je kunnen helpen om kostenefficiënt te adverteren. Wil je meer informatie over dit onderwerp of kunnen wij je hierbij helpen? Neem gerust contact met ons op.

Waar ben je naar op zoek?

Icoon Meer bereik

Meer traffic

Heb je meer bezoekers nodig op je website? Met kosteneffectieve advertentiecampagnes bereiken wij online miljoenen consumenten.

Lees meer
Icoon Kwalitatieve leads

Kwalitatieve Leads

Wil jij een constante aanvoer van nieuwe potentiële klanten? Wij regelen het voor je met conversie- en resultaatgerichte leadcampagnes.

Lees meer
Icoon Hogere ROI

Hogere conversie

Wil je meer rendement uit je online advertenties genereren? Onze CRO specialisten halen het maximale uit jouw budget.

Lees meer