20 juni 2022

12 fouten op conversiegerichte landingspagina

12 meest voorkomende gemaakte fouten op conversiegerichte landingspagina [En hoe ze te herstellen]

Veel bedrijven hebben niet in de gaten dat er één of meerdere conversieverlagende fouten op hun landingspagina’s staan, waardoor de kosten voor een lead of sale onnodig hoog zijn.

Het zijn vaak voor de hand liggende foutjes die je snel over het hoofd kan zien en simpel op te lossen zijn. Van de belangrijkste fouten op een landingspagina hebben wij een eigen top 12 gemaakt.

Fout #1: Eén conversiepad gebruiken

Hoewel je landingspagina zich moet blijven richten op één conversiedoel, is het toch een goed idee om meerdere paden aan te bieden om dat doel te bereiken.
De meeste mensen geven er bijvoorbeeld de voorkeur aan om verkopers of de klantenservice te vermijden door een eenvoudig online formulier te gebruiken of af te rekenen; anderen bellen of chatten liever rechtstreeks. Wat hun voorkeur ook is, je moet ernaar streven al die opties te bieden.

Fout #2: Eén landingspagina fits all

In plaats van verschillende bronnen van verkeer (bijv. Instagram, LinkedIn, Google) met verschillende niveaus van aankoopintentie naar dezelfde landingspagina te sturen, stuur je slechts één bron van verkeer met één duidelijk gedefinieerde aankoopintentie.

Bijvoorbeeld, branded queries op Google search (actief kanaal) hebben een hogere aankoopintentie in vergelijking met koud verkeer van Instagram (passief kanaal). Laat je CTA aansluiten op de fase waarin een bezoeker zich bevindt.

Dus in plaats van beide groepen bezoekers naar dezelfde landingspagina te sturen (waar je voor beide fasen van het kooptraject een aanbod zou moeten doen), splits je ze op in hun eigen campagnes (elke campagne met een eigen conversiedoel dat is afgestemd op de intentie van de bezoeker).

Fout #3: Aannemen dat kortere formulieren beter converteren

Keer op keer wordt ons verteld dat minder landingspagina formuliervelden resulteren in meer conversies. Is minder altijd meer?

In veel gevallen is dat absoluut waar. Het elimineren van overbodige formuliervelden (d.w.z. formuliervelden die u niet nodig hebt) kan, en leidt meestal ook, tot meer conversies. Maar dat is niet altijd het geval. Soms converteren langere formulieren beter en leveren ze kwalitatief betere leads op.

Het probleem met te korte formulieren is tweeledig. Ten eerste, kortere formulieren kosten misschien minder tijd om in te vullen, maar als je alles verwijdert behalve naam, e-mail en telefoonnummer, dan kan de indruk bij de bezoeker ontstaan dat het niet serieus genoeg is.

Ten tweede leidt het inkorten van formulieren weliswaar tot hogere conversies, maar vaak ook tot conversies van mindere kwaliteit. Dat komt omdat “window shoppers” of “looky-loos” minder geneigd zijn een langer formulier in te vullen dan serieuze prospects.

Dus waarom niet het beste van beide werelden van iets langere formulieren en hogere conversies?

Fout #4: Teveel linkjes

Met uitzondering van je voorwaarden en privacybeleid, hoeveel andere links heb je eigenlijk nodig op je landing page? Waarschijnlijk geen. Tenminste niet als je je hebt geconcentreerd op één conversiedoel.

Dus in plaats van je bezoekers te belasten met megamenu’s, vervolgkeuzelijsten, sociale koppelingen en voettekstlinks, kun je deze beter helemaal verwijderen.

Fout #5: Niet overeenkomen van advertentietekst met landingspagina-kopie

Als de stijl, toon, stem, en de kopie van je advertenties en je landingspagina verschillen,
dan is het als vragen van bezoekers om van een warm bad in een ijsbad te springen.

Beide moeten gelijk zijn, anders zie je dat direct terug in je resultaten. Wanneer een bezoeker op je advertentie klikt en op je landingspagina belandt, moet dit aanvoelen als een naadloze ervaring. De voordelen en call-to-action (CTA) die je in je in de advertentie benadrukt, moeten overeenkomen met de voordelen en CTA die je op je landingspagina benadrukt.

PPC en conversie optimalisatie (CRO) zijn als een eeneiige tweeling. Als de een verbetert, doet de ander dat ook. Dit betekent dat het op elkaar afstemmen van je boodschap op de advertenties en landingspagina’s leidt tot minder bounces en meer conversies, wat ook leidt tot hoge Quality Scores en lagere kosten per klik (CPC).

Fout #6: De bedankpagina vergeten

Het is gemakkelijk te vergeten dat een doorklik of het invullen van een formulier slechts één stap in de customer journey is en dat er nog een paar (soms veel meer) zullen volgen.
Zodra jij je bezoekers op je landingspagina hebt laten converteren, is je taak nog niet voltooid. Je moet ze zo wrijvingsloos en efficiënt mogelijk naar de eindstreep brengen.

Als het gaat om een “add to cart”-conversie, moet je nog steeds een winkelwagen en een afrekenpagina optimaliseren. Als het gaat om een “boek een demo”-conversie, moet je nog steeds een bedankpagina optimaliseren.

Fout #7: Te veel conversiedoelen

Onderzoek toont aan dat wanneer je bezoekers te veel beslissingen laat nemen, ze uiteindelijk minder beslissingen nemen. Het toevoegen van een tweede conversiedoel aan je landingspagina kan de conversie met 50% doen dalen.

Een landingspagina met een hoge conversie moet bezoekers dus één duidelijk conversiedoel voor ogen hebben, en niet meerdere. Shopify (bekende webshop software) vraagt zijn bezoekers op dezelfde pagina ook niet om een demo te bekijken, een gratis proefperiode te starten en meer te leren over de functies. In plaats daarvan vraagt het hen gewoon om een gratis proefperiode te starten.

Fout #8: Call to action i.p.v. Call to value

Verleid niet alleen tot klikken met een sterk werkwoord (hoewel dat een goed begin is). Verhoog de motivatie door je bezoekers eraan te herinneren wat er aan de andere kant van een klik te zien is. Verkoop je bijvoorbeeld e-mailsoftware dan kun je een button plaatsen “Start gratis proefperiode” in de CTA van je landingspagina. In plaats daarvan kun je ook zeggen: “Verstuur 1.000 gratis e-mails.”

Het conversiedoel blijft hetzelfde: een gratis proefperiode starten. Maar door de waarde van het aanbod te benadrukken (en niet alleen de actie), verhoog je de motivatie en de inzet. En dat zorgt voor een toename in conversies.

Fout #9: Social proof vergeten

Als mensen niet weten welke producten of diensten ze moeten kiezen, laten ze zich inspireren door collega’s die de beslissing al hebben genomen en succes hebben geboekt. Social proof voor landingspagina’s is elke aanbeveling of goedkeuring van een derde partij voor je product of dienst, impliciet of expliciet.

Veel voorkomende vormen van sociaal bewijs zijn:

  • getuigenissen
  • case studies
  • sterrenscores
  • logo’s van klanten
  • awards
  • vertrouwensbadges

Fout #10: Onduidelijke waardepropositie

Maar al te vaak denken we te veel na over de kop en subkop (omdat we weten hoe belangrijk die is) en begraven we de boodschap uiteindelijk achter een hoop jargon en onzin.
Doe dat niet!

Het schrijven van een effectief waardevoorstel komt neer op drie eenvoudige stappen.

  • Welke belofte ben je van plan te doen aan je publiek? Welk voordeel beloof je te leveren?
  • Hoe ben je van plan die belofte waar te maken op een manier die je publiek kan vertrouwen?
  • Voor wie is dit voordeel bedoeld? Voor wie is dit voordeel niet?

Dat is het!!!!

Er zijn tientallen manieren om je wat, hoe en wie te architectureren. Het maakt niet uit welke manier je kiest. Het gaat er alleen om dat je het met de grootst mogelijke duidelijkheid brengt.
Duidelijkheid is altijd het belangrijkst. Dit betekent dat jij je aanbod moet beschrijven op een manier die iedereen kan begrijpen.

En geef je prospects het gevoel dat je tegen hen praat, alsof zij de enige persoon in de kamer zijn. Schrijf zoals je praat. Punt uit.

Schrijf in de tweede persoon: Spreek je publiek direct aan als “jij”, niet indirect als “zij”. Je bezoekers moeten de tekst lezen en het gevoel hebben dat het over hen gaat, niet over een groep mensen.

Vermijd industrieel jargon: Maak kernbegrippen begrijpelijk voor de leek en gebruik zo min mogelijk vakjargon. Als je het niet zou gebruiken op een feestje om je beroep uit te leggen, gebruik het dan ook niet om zo met je klanten te praten.

Laat je persoonlijkheid stralen: Formele copywriting leest allemaal alsof dezelfde persoon het geschreven heeft. Laat je persoonlijkheid door je woorden schijnen. Geef je bezoekers het gevoel dat ze met een echt mens praten.

Fout #11: Meer kenmerken dan voordelen

Bezoekers van je landingspagina vinden het niet zo belangrijk hoe je resultaten levert, als wel welke resultaten je belooft te leveren. Dit betekent dat je tekst de nadruk moet leggen op outputs, niet op inputs; voordelen, niet op kenmerken.

Bijvoorbeeld, geef ik er meer om dat Sendt mooie online campagnes kan maken, of dat Sendt ervoor zorgt dat ik meer conversies haal uit mijn mediabudget? Het laatste, natuurlijk.
Functies en diensten zijn nog steeds belangrijk, maar alleen als ze betrekking hebben op de voordelen.

Fout #12: Gebruiken stockfoto’s

Tot slot: Stockfoto’s. Een stortvloed van nep glimlachen, perfecte poses en generieke beelden. Nee, dat kan echt niet meer. Kies in plaats daarvan voor aangepaste foto’s, afbeeldingen en grafieken die context toevoegen aan je tekst. Laat je bezoekers zien hoe je producten of diensten er in de echte wereld uitzien, en schrap de uit de context gerukte glimlachende mensen overal.

Op maat gemaakte afbeeldingen kosten meer en kosten meer tijd, maar ze geven je ook de volledige controle over je creatie.

Waar ben je naar op zoek?

Icoon Meer bereik

Meer traffic

Heb je meer bezoekers nodig op je website? Met kosteneffectieve advertentiecampagnes bereiken wij online miljoenen consumenten.

Lees meer
Icoon Kwalitatieve leads

Kwalitatieve Leads

Wil jij een constante aanvoer van nieuwe potentiële klanten? Wij regelen het voor je met conversie- en resultaatgerichte leadcampagnes.

Lees meer
Icoon Hogere ROI

Hogere conversie

Wil je meer rendement uit je online advertenties genereren? Onze CRO specialisten halen het maximale uit jouw budget.

Lees meer