11 augustus 2022

Handige tips voor de beste “call to actions”.

“Toevoegen aan winkelmandje”, “Start gratis proefabonnement”, “Klik hier”, “Boek tickets”, “Bestel nu”. Van e-mailmarketing en bloggen tot landingspagina’s en sociale-media posts, deze zinnen of Calls-To-Action (CTA’s) vertellen je doelgroep wat ze moeten doen op je website. Hoe je dat het beste kan doen behandelen wij in dit artikel. We geven een aantal bruikbare tips om een overtuigende CTA te maken.

Een CTA is er in verschillende vormen:

  • Knop
  • Hyperlink met tekst
  • Gewone tekst zonder link

Een CTA kan kort, maar ook langer zijn, zoals “schrijf je nu in” of “schrijf je nu in en ontvang altijd als eerste het laatste nieuws”. Hoe meer informatie je bezoekers op je site geeft via een CTA, hoe beter. Je kunt ze dan overhalen om onmiddellijk actie te ondernemen met behulp van een duidelijke en directe boodschap.

Het gebruik van actie woorden in je copy is een must

Je moet duidelijk en direct zijn met je CTA. Je krijgt niet altijd de optie om een zin te schrijven voor een CTA. Daarom is het het beste om zo snel mogelijk ter zake te komen. Vertel je potentiële klanten de actie die je wilt dat ze nemen.

  • Promoot je een nieuw ebook? Schrijf een CTA zoals:
    “Claim je gratis exemplaar” of “Download nu”.
  • Heb je een eCommerce winkel? Gebruik woorden als: “Kopen”, “Bestellen”, “Opslaan” enzovoort in je CTA.
  • Wil je dat bezoekers van je site hun contactgegevens delen? Begin je CTA bijvoorbeeld met: “Laat je gegevens achter in het formulier hieronder en ontvang/krijg……”.

Laten we teruggaan naar het eCommerce voorbeeld. Als je een nieuw ebook hebt gelanceerd, wil je er zeker van zijn dat je publiek begrijpt hoe ze die kunnen kopen. Simpelweg schrijven “Ons nieuwste ebook is nu beschikbaar” is niet genoeg.

Een call-to-action zoals “Klik hier om het nieuwste ebook vandaag te kopen” is directer en informatiever. Het triggered je publiek veel meer om in actie te komen!

Creativiteit is de sleutel

Een paar woorden aan elkaar plakken maakt je CTA niet waardevol. Bij het schrijven van calls-to-action moet je een balans vinden tussen creativiteit en duidelijkheid. Je wilt dat je CTA gemakkelijk te begrijpen is, maar je wilt misschien ook wegblijven van generieke CTA’s die door iedereen al worden gebruikt. Dus wat doe je? Plaats context achter je CTA-copy.

Netflix doet dit heel eenvoudig, en gaat handig om met omringende copy in de creatie, waardoor zijn klanten een duidelijk beeld krijgen van wat ze zullen ontvangen wanneer ze aan de slag gaan. Aarzel daarom niet om een beetje creatief te worden met je pitch.

Wek emoties op

Het idee achter het schrijven van een CTA is om een reactie uit te lokken bij je doelpubliek. Als je CTA enthousiast is, zal je publiek dat ook zijn.

Met een CTA als “Shop Nu & Krijg 70% korting!” geef je ze een enorm voordeel. En wie wordt er nu niet enthousiast van zo’n hoge korting :-)?

Ook een CTA als “Vind je droomvakantie bij ons” prikkelt vakantiegangers en maakt ze enthousiast om erop te klikken. Voeg ook een uitroepteken toe. Het geeft je CTA-copy net weer wat extra aandacht.

  • Voeg bijvoeglijke naamwoorden toe: “Boek je zonnige droomvakantie bij ons!”
  • Doe een belofte: “Verlies 20 kilo in 6 weken!”
  • Gebruik een USP: “Koop vandaag nog eigen handgemaakte zeep”
  • Ondersteun met getallen: “Koop nu en krijg 70% korting!”
  • Speel in op FOMO: “Ontvang een gratis T-shirt! Aanbieding geldt tot middernacht”

Doe beloftes en voldoe aan verwachtingen

Vertel wat ze terugkrijgen als ze de actie uitvoeren die jij van ze vraagt. Gaan ze iets ontvangen, worden ze gebeld, krijgen ze iets unieks? Wees daar heel duidelijk in. Zeg niet “schrijf je hier in”, maar zeg “schrijf je hier in en je ontvangt……..” of niet “laat je gegevens achter”, maar “laat je gegevens achter en je ontvangt binnen 24 uur een offerte via de mail”

Speel in op FOMO

Fear Of Missing Out of FOMO is een effectieve motivator. De kans op iets verliezen motiveert mensen meer dan de kans om te winnen. Als ze denken dat ze een kans missen om iets te ervaren of er voordeel uit te halen, zullen ze sneller tot actie overgaan.

Speel met kleuren en kies de beste grootte

Kleuren zijn belangrijk bij het ontwerpen van je CTA. Zo zet oranje aan tot onmiddellijke actie, terwijl blauw vertrouwen en zekerheid schept. Geel creëert een lager niveau van ongerustheid maar trekt wel de aandacht. Aan de andere kant verhoogt rood een gevoel van urgentie. Je kunt ook gebruik maken van de volgende kleurenkaart om te begrijpen welke emotie bij welke kleur hoort:

Naast kleuren, zoek de beste vorm en grootte voor je CTA knop. Een knopgrootte van 44 x 44px wordt aanbevolen. De truc is om het te laten opvallen, maar niet zo veel dat het je ontwerp ruïneert. Rond ook de hoeken van rechthoekige knoppen af. Onze hersenen hebben de neiging om puntige hoeken te vermijden.

AIDAHet kadermodel voor het creëren van CTA-teksten
In deze tijd worden veel copywriting-modellen gebruikt. Maar één heeft de tand des tijds doorstaan, namelijk AIDA – Attention, Interest, Desire, and Action. En het kan worden gepersonaliseerd om een overtuigende CTA-tekst te schrijven.

Aandacht: De sleutel is om een tekst te formuleren die de aandacht van het publiek trekt, nieuwsgierigheid opwekt, of een gevoel van urgentie creëert. Een typisch voorbeeld is:
“Nog maar enkele op voorraad, Koop Nu”

Interesse: De copy moet de aandacht kunnen vasthouden door interesse te wekken. Je kunt dit doen door veelvoorkomende pijnpunten van consumenten aan te tonen, getuigenissen te geven of interessante feiten te delen. Je zou iets kunnen schrijven als “Add To Wishlist” of “Lees ervaringen van mensen die jou voorgingen .”

Verlangen: Verkoop je voordelen, niet je product of dienst. Gebruik overtuigende, motiverende taal om de nodige bereidheid te stimuleren om lezers om te zetten in klanten. Een voorbeeld zou kunnen zijn: “Bespaar tot wel € 250,- per maand met onze hypotheek” al geregeld binnen 6 weken!”

Actie: Dit is vrij direct en je spoort je potentiële klanten aan om de volgende stap te nemen, bijvoorbeeld: “Ga verder”, “Bestel nu”, “Download brochure”, “Afrekenen”.

Tot slot

Het schrijven van de perfecte CTA is uitdagend maar leuk. De best practices en voorbeelden van effectieve CTA’s vormen een goed uitgangspunt voor het maken van een geslaagde CTA. De perfecte CTA bestaat echter niet, dus blijf altijd experimenteren. Want ook al ben je tevreden, het kan altijd beter. Elke kleine verbetering achter de komma, kan een groot voordeel in de winstgevend van je campagne opleveren.

Succes!!!!

Waar ben je naar op zoek?

Icoon Meer bereik

Meer traffic

Heb je meer bezoekers nodig op je website? Met kosteneffectieve advertentiecampagnes bereiken wij online miljoenen consumenten.

Lees meer
Icoon Kwalitatieve leads

Leads

Heb je te weinig leads, is de kwaliteit van je leads onvoldoende of zijn je leads te duur? Kijk hoe je onze expertise in leadgeneratie kan inzetten.

Lees meer
Icoon Hogere ROI

Hogere conversie

Wil je meer rendement uit je online advertenties genereren? Onze CRO specialisten halen het maximale uit jouw budget.

Lees meer