8 november 2022

Adspotting

Wij gaan bijna live met “Adspotting”. De tool die advertenties maximaal laat renderen.

Even een snelle update. In voorgaande blogs hebben wij al aandacht geschonken aan het software systeem dat wij zelf hebben ontwikkeld voor onze smart media buying. Het afgelopen jaar zijn wij druk bezig geweest om van ons systeem een marktversie te ontwikkelen onder de naam “Adspotting”.

Deze marktversie is bedoeld om andere bedrijven gebruik te laten maken van onze software, zodat ook zij makkelijker en realtime zicht hebben op de uitgaven en inkomsten van alle lopende online advertenties en daardoor flink kunnen besparen op hun online advertentie-uitgaven. In januari 2023 verwachten wij dat de betaversie live gaat.

Wat doet de software precies?

Eerst nemen wij je een stukje mee terug in de tijd om te begrijpen waarom en met welk doel wij de software oorspronkelijk hebben ontwikkeld. Al meer dan 10 jaar promoten wij voor onze opdrachtgevers online leadcampagnes op verschillende online kanalen en platforms. Het aanbod van platforms waarop kan worden geadverteerd is de afgelopen jaren flink toegenomen en door de groei van ons bedrijf is het aantal klanten en de daarbij behorende lead- en advertentiecampagnes navenant meegestegen.

Dat maakte het voor onze media-buyers een steeds grotere uitdaging om de uitgaven en winstgevendheid van alle lopende advertenties scherp in de gaten te houden en direct in te grijpen wanneer dat vereist is. Om alle informatie over de uitgaven en prestaties van de advertenties realtime te verwerken moest er constant worden geschakeld tussen de verschillende interfaces. Ook moesten de KPI’s scherp in de gaten worden gehouden en direct worden gehandeld als dat nodig bleek te zijn. A hell of a job, en vrijwel onmogelijk om daar realtime elk moment van de dag bovenop te zitten. En dat was jammer, want wij waren er ons van bewust dat een deel van de advertentiekosten die wij maakten konden worden voorkomen.

Dat bracht ons op het idee om een eigen systeem te ontwikkelen. Dit nieuwe systeem zou ervoor moeten zorgen dat alle kosten en prestaties vanuit alle verschillende advertentieplatformen en andere relevante databases konden worden binnengehaald en onze media buyers op basis van ingevoerde KPI’s eenvoudig konden zien welke advertenties wel of niet winstgevend zijn en daarop direct konden acteren. Immers, advertenties die verliesgevend zijn en toch kosten blijven maken, hebben een negatieve impact op de totale winstgevendheid van de online advertentiebestedingen. Zonde toch? Zeker als je dit voor een groot deel kan voorkomen.

Geen onnodige verspilling van advertentiebudget

Om dit systeem te ontwikkelen is één van de beste beslissingen die wij tot nu toe hebben genomen. Nu ruim 8 jaar verder is ons eigen systeem niet meer weg te denken.Vrijwel alle online advertentieplatforms kunnen wij koppelen aan ons systeem, zodat allerlei data uit businessmanagers van uiteenlopende platforms eenvoudig kan worden binnengehaald. KPI’s kunnen op allerlei dimensies worden toegevoegd in het systeem. Verliesgevende advertenties worden onmiddellijk en realtime d.m.v. een slim alarmeringssysteem in het scherm weergegeven, waardoor onze media buyers in staat zijn om direct in te grijpen. Advertenties die alleen maar geld kosten worden op tijd uitgezet, budgetten worden daardoor niet onnodig verspild aan slecht presterende ads, maar juist gealloceerd naar advertenties die goed presteren.

Wij zouden niet meer zonder ons systeem kunnen en zijn ervan overtuigd dat andere bedrijven ook razend enthousiast zullen zijn als ze op dezelfde manier als wij hun advertenties kunnen monitoren en direct kunnen handelen als dat nodig is. Het maakt het leven van een marketeer een stuk eenvoudiger en het bespaart bedrijven enorm veel tijd en geld. Want ongemerkt gaat er maandelijks onnodig een hoop geld verloren aan slecht presterende ads. Zeker als deze niet op tijd worden uitgeschakeld.

Help ons om de software te testen

Om het systeem klaar te maken voor de markt hebben wij het afgelopen jaar hard gewerkt. Veel extra functies zijn toegevoegd en er is veel aan gedaan om de usability te verbeteren, zodat elke marketeer het systeem kan gebruiken. Ook al is er geen of weinig IT kennis in huis.

Begin 2023 verwachten wij de beta versie op te leveren. Wij zullen een aantal bedrijven vragen om Adspotting gratis te testen voor ons. Adverteert jouw bedrijf ook online? Vraag dan alvast meer informatie aan over de mogelijkheden van de software en hoe je testbedrijf kan worden voor de betaversie.

Stuur daarvoor een mail naar renee@sendt.nl

Waar ben je naar op zoek?

Icoon Meer bereik

Meer traffic

Heb je meer bezoekers nodig op je website? Met kosteneffectieve advertentiecampagnes bereiken wij online miljoenen consumenten.

Lees meer
Icoon Kwalitatieve leads

Leads

Heb je te weinig leads, is de kwaliteit van je leads onvoldoende of zijn je leads te duur? Kijk hoe je onze expertise in leadgeneratie kan inzetten.

Lees meer
Icoon Hogere ROI

Hogere conversie

Wil je meer rendement uit je online advertenties genereren? Onze CRO specialisten halen het maximale uit jouw budget.

Lees meer