Je hebt veel tijd besteed aan het bedenken en uitwerken van een e-mailcampagne. Je verstuurt je e-mailing en dan vallen de resultaten toch wat tegen. Je gaat analyseren waar het aan ligt. Je conclusie: Veel van je e-mails zijn niet afgeleverd of komen terecht in de spambox?

Dat jouw e-mailing bij iedereen wordt afgeleverd is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend. Deliverability is een serieus onderdeel geworden van e-mailmarketing. Deliverability staat voor aflevering en wordt in de online wereld meestal geclassificeerd als de afleverprestatie in %. Hoe hoger het deliverability percentage, des te meer e-mails uiteindelijk de inbox van jouw doelgroep bereiken.

Om de gunst van de klant te winnen proberen de grote ISP’s (zoals G-mail, Hotmail, Outlook enz.) hun klanten steeds meer te beschermen tegen ongewenste mail of niet relevante e-mail. E-mailberichten en de reputatie van de afzenders van deze berichten worden daarom ook steeds strenger beoordeeld.

Wanneer je een mail uitstuurt kunnen zich de volgende situaties voordoen. De mail wordt succesvol afgeleverd, de mail wordt in de spambox gezet of de mail wordt helemaal tegengehouden. De frequentie van deze situaties bepalen je uiteindelijke reputatie als verzender. Om er zelf voor te zorgen dat je reputatie hoog blijft, kun je het volgende doen:

Databasemanagment

Zorg dat je adressen kloppen. Teveel hardbouncers kunnen zorgen voor een slechte reputatie. Grote ISP’s (die uiteindelijk de mail doorzetten naar de ontvangers) letten hier steeds strenger op. Heb je veel hardbouncers in je maillijst, dan ziet de ISP je waarschijnlijk als iemand die de kwaliteit van de adressen niet zo nauw neemt waardoor je al snel kan worden aangemerkt als spammer. De uitschrijvers van je e-mailings correct afhandelen is van cruciaal belang bij e-mailmarketing. Dit draagt bij aan de kwaliteit van de database die dus erg belangrijk is bij het verbeteren van je e-mail aflevering. Volgens de AVG ben je ook verplicht te allen tijde een afmeldmogelijkheid aan te bieden binnen je e-mailings.

Relevantie

Hoe lager het % opens en clicks van je e-mailing, hoe minder relevant je e-mailbericht voor de ontvanger. Zo redeneren de ISP’s. Groot is dan ook de kans dat je e-mailings in de toekomst minder goed worden doorgelaten. Probeer daarom ook pakkende onderwerpen te gebruiken en relevante content in je e-mailings op te nemen die interessant is voor je doelgroep. Mails afstemmen op je verschillende doelgroepen met behulp van uitgebreide doelgroepselecties. Hiermee verhoog je de relevantie van je mails (wat uiteraard ook beter is voor de response). Want ook al is een e-mailverzending relatief goedkoop en de verleiding groot om je hele database te gebruiken voor één bericht, het kan je reputatie op termijn flink beschadigen.

Dit benadrukt ook nog eens het belang van een goede databasebeheer. De kwaliteit van je maillijst heeft immers directe invloed op het % opens en clicks t.o.v. het totaal aantal adressen in maillijst. Je kunt zelfs overwegen ontvangers die consequent je berichten niet lezen anders te benaderen of permanent te verwijderen uit je maillijst. Niet vanuit kostenoogpunt maar wel om je reputatie zo hoog mogelijk te houden.