Eén van de meest gedownloade apps ter wereld met 2 miljard(!) downloads (1). 800 miljoen actieve gebruikers wereldwijd (2). Gemiddeld een dubbel engagementpercentage in vergelijking met Instagram en meer dan 10x zo veel als Twitter (3). We hebben het natuurlijk over videoplatform TikTok! Met zo’n explosieve groei is adverteren hierop ontzettend interessant. We zijn dan ook trots om aan te kondigen dat wij als één van de weinigen in Nederland het voorrecht hebben gekregen om voor onze klanten te mogen adverteren op TikTok!

Bronnen: (1) Dataportal (2020), (2) SensorTower (2020), (3) Influencer Marketing Hub (2020).

Wat is TikTok precies? Wat maakt het platform zo bijzonder?

Om te weten welke campagnes werken, is het belangrijk om het platform eerst goed te begrijpen. TikTok is onderdeel van ByteDance en werd gelanceerd in 2016, maar zag in 2019 een explosieve wereldwijde groei. TikTok positioneert zichzelf als een ‘global video community’ waarop iedereen een creator kan zijn. ‘TikToks’ zijn mobile-first video’s die je verticaal op je scherm ziet en die je eenvoudig heen en weer kunt swipen. De content is vooral grappig en heel creatief. Iedereen kan video’s plaatsen, dus voordat je het weet zit je urenlang te swipen; het is ontzettend leuk en vrij verslavend.

Je kunt video’s maken en daarbij zelf muziek toevoegen, filmpjes editen, effecten toevoegen of hashtag challenges doen. Bij het uploaden van de video’s is het ook mogelijk om hashtags toe te voegen aan de beschrijving. Zo kun je video’s van specifieke onderwerpen bekijken, zoals #cars, #dogs, #fashion, enzovoorts. Er is een startpagina, zoekpagina, inbox voor berichten en een eigen pagina die aan je gebruikersaccount gekoppeld is. Op de startpagina vind je TikToks die aan jou zijn voorgeschoteld op basis van een slim algoritme. Als gebruiker kun je ook challenges aangaan: je kan dan meedoen aan een challenge van een andere TikTokker en die #challenge weer doorgeven aan andere gebruikers.

Welke content werkt op TikTok?

Bij TikTok draait het dus om creativiteit, speelsheid en snelle, leuke, grappige content. Daardoor wil je juist elke keer meer zien. Content die niet te commercieel is, dát werkt goed op dit platform. Authenticiteit en persoonlijkheid staan hierbij centraal. Daarom vraagt een TikTok campagne ontwikkelen om een flinke dosis creativiteit – meer dan bij andere social mediakanalen. De uitingen moeten naadloos blenden in de feeds van de TikTokkers. Het moet niet te saai, serieus of te netjes, maar juist verrassend, gek, ongepolijst, echt en oprecht. Een uitdaging die wij graag aangaan.

Adverteren op TikTok: lage tarieven en een hoog rendement!

TikTok is allang niet alleen maar voor de jongeren of generatie Z. Inmiddels breidt de doelgroep zich steeds meer uit, net zoals dit bij Instagram en Facebook gebeurde. Steeds meer volwassenen vinden nu hun weg naar dit nieuwe social mediakanaal. Doordat TikTok steeds groter wordt en steeds meer doelgroepen aanspreekt, wordt het adverteren ook met de dag interessanter.

Niet iedereen kan adverteren op TikTok. Het adverteren zit nu in de pilotfase. In deze periode mogen een aantal bureau’s per land het adverteren uitproberen, welke TikTok zorgvuldig heeft uitgekozen. En daar zijn wij dus uitverkorene van! De uitgekozen bedrijven mogen gebruik maken van de business manager binnen TikTok; zonder toegang tot die business manager kun je dus geen advertentiecampagnes maken binnen TikTok. Doordat er zo weinig adverteerders zijn toegelaten, is de concurrentie laag en is adverteren extra interessant. De tarieven zijn dan ook bijzonder laag en het rendement bijzonder hoog in vergelijking met bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Als dat niet als muziek in de oren klinkt…

Hoe werkt adverteren op TikTok?

TikTok heeft de advertentiemogelijkheden over drie segmenten verdeeld: awareness, consideration and conversion. Deze zijn toegewezen aan de volgende doelstellingen:

  • Een Traffic doelstelling
  • Een Conversie doelstelling
  • App installatie doelstelling
  • Een bereik doelstelling (getarget)
  • Een video views doelstelling (getarget)

Jouw campagnedoelstellingen veranderen naarmate jouw bedrijf groeit. Het maakt voor ons niet uit of jij op zoek bent maar meer ‘eyeballs’, verkeer of conversie; wij kunnen jou helpen met de doelstellingen van TikTok die jij nodig hebt om jouw bedrijf te groeien.

Wil jij adverteren op TikTok?

Geloof ons: dit is hét moment om op TikTok te adverteren. De markt kent momenteel lage competitie, een grote kans op een hoog rendement en verrassend lage prijzen. We weten hoe belangrijk snelheid en creativiteit op dit platform zijn. Daarom hebben wij ervoor gezorgd dat we alles in huis hebben: content creators, TikTok influencers en natuurlijk die felbegeerde toegang tot de business manager, waardoor we kunnen adverteren. Daardoor kunnen wij snel een succesvolle TikTok campagne in elkaar te zetten en live te zetten.

Sta jij al te dansen? Bel ons dan direct op (088) 770 4570 of gebruik ons contactformulier.