Je krijgt goede leads binnen… en dan? Kwalitatieve leads zijn kostbaar en daarom is het belangrijk dat de opvolging hiervan zorgvuldig gebeurt. Als er niet direct een sales uit voortkomt, is het alsnog essentieel om het contact niet te laten verwateren. Wij zien dat dit niet altijd even goed gaat. Maar hoe kun je marketing qualified leads dan wél goed opvolgen?

Het belang van goede opvolging

Het is dus belangrijk dat je zuinig bent op leads. Dit kan onder andere door het optimaliseren van de onderliggende systemen. Processen dienen goed op elkaar te zijn afgestemd en acties zo veel mogelijk geautomatiseerd in plaats van handmatig uitgevoerd. Wanneer dit niet goed geregeld is, loop je het risico om kostbare leads te verliezen en daarmee potentiële klanten mis te lopen. Verzoeken worden bijvoorbeeld niet goed afgehandeld. Dat kan anders.

Ons advies? Marketing automatisation. Dit is een perfect instrument om effectief en zorgvuldig met je leads om te gaan. Marketing automatisation (afgekort MA of marketing automatisering in het Nederlands) is een software oplossing die terugkerende sales- en marketingtaken binnen een bedrijf automatiseert. Zo wordt tijd bespaard en de leadopvolging geoptimaliseerd. Je stelt eenmalig een aantal regels in, waardoor acties automatisch in gang worden gezet. Zaken die hiervoor handmatig gingen, worden nu automatisch afgehandeld. Deze bundel van regels noemen we workflows. Wij raden marketing automatisation aan voor elk bedrijf om zo het meeste uit je leads te kunnen halen.

Handmatige versus geautomatiseerde handelingen

Een voorbeeldje. Iemand vraagt informatie aan op de website van jouw bedrijf. Zonder marketing automatisation ontvang je dan een aanvraag via de e-mail en wordt dit opgepakt door een medewerker. De verkoper plant een vervolgcall in en neemt telefonisch contact op. Het gevaar hierbij is dat de e-mails over het hoofd kunnen worden gezien of dat de verkoper vergeet om een vervolgcall in te plannen. Zonde!

Mét marketing automatisation ziet het proces er bijvoorbeeld zo uit:

  • Zodra een lead gegevens invult op bijvoorbeeld een websiteformulier, wordt de lead automatisch in het CRM van de software geplaatst
  • De verkoper wordt automatisch toegewezen aan de lead
  • De aangevraagde informatie wordt automatisch verstuurd naar de lead in een gepersonaliseerde e-mail, uit naam van de verkoper
  • Twee dagen na het versturen van de informatie gaat er automatisch een vervolgmail naar de lead namens de verkoper, met een persoonlijke tekst. In de tekst vertel je bijvoorbeeld dat je hoopt dat de informatie voldoende was en dat de verkoper binnenkort contact op gaat nemen voor aanvullende toelichting
  • De vervolgcall wordt automatisch ingepland voor de verkoper
  • De verkoper ontvangt een notificatie als reminder op het tijdstip dat de call gedaan moet worden

Wat kun je nog meer met marketing automatisation?

De mogelijkheden van marketing automatisation zijn oneindig en de workflows zijn volledig afhankelijk van jouw wensen en behoeften. Wij raden dan ook aan om te kijken naar jouw huidige processen om te ontdekken waar de leads momenteel ‘verloren gaan’.

Gaat het bijvoorbeeld vooral mis bij het stellen van prioriteiten, waardoor de leads die al verder in het proces zitten te weinig aandacht krijgen? Laat dan je leads automatisch kwalificeren en een lead status geven op basis van bepaald gedrag. Hierdoor kun je meer de focus leggen op leads die al verder in de sales funnel zitten in plaats van je bezighouden met leads die nog niet zo ver zijn om zaken te doen. Zo is het proces veel efficiënter ingericht en kun je je focussen op de juiste leads. Hier kun je dan weer acties aan koppelen, bijvoorbeeld dat een verkoper alle leads toegekend krijgt met een bepaalde status. Hierover ontvangt de verkoper een berichtje in zijn takenlijst.

Een spel van actie en reactie

De conclusie: met marketing automatisation worden leads niet vergeten of verwaarloosd. Hierdoor haal jij het meeste uit je marketing qualified leads. Leads krijgen op het juiste moment de juiste informatie en de juiste aandacht. Hierdoor kun jij als bedrijf het maximale rendement uit elk lead halen.

Wil je meer weten over het genereren van marketing qualified leads en de inzet van marketing automation? Ben je bijvoorbeeld benieuwd welke processen wij voor jou aanraden om te automatiseren? Neem dan contact met ons op!