Native advertising is reclame verwerkt in content zodat het zo weinig mogelijk als reclame wordt ervaren.

Native advertising is ‘hot’, en niet voor niets. In de afgelopen 10 jaar is mediaconsumptie sterk veranderd. Mensen consumeren content steeds meer via blogs en social media zoals Facebook, Instagram en Youtube. Het aanbod is enorm gestegen.

Als je inzoomt op de resultaten, dan is het niet zo gek dat de CTR bij native ads veel hoger ligt dan bij Bannering in het algemeen.

Diverse onderzoeken in de afgelopen jaren wijzen uit dat gewone banners steeds minder effectief zijn. Ze vallen niet meer op en worden zelfs steeds meer gezien als hinderlijk. Volgens een studie van LinkedIn vertrouwen we redactionele content meer dan klassieke advertenties.

Voorbeeld Native ads op MSN

 

Waarom is Native advertising zo populair bij adverteerders?

· als betrouwbaarder ervaren dan normale advertenties

· hogere attentiewaarde dan standaard banners

· relevanter, want sluit goed aan bij de content

· wordt meer gedeeld dan normale ads

Internetgebruik is in de laatste jaren sterk naar mobiel verschoven. Op een klein scherm is veel minder ruimte beschikbaar waardoor banners minder effectief zijn.

Relevantie

Veel consumenten accepteren en begrijpen dat ze betaalde content lezen. Ze zijn er zelfs blij mee, zolang het als relevant wordt gezien. Consumenten hebben behoefte aan content als ze nieuwe producten en diensten zoeken. 70% maakt liever kennis met nieuwe producten en diensten door middel van content dan met behulp van traditionele advertenties.

Banners worden gezien als een hinderlijke onderbreking. Een goede native advertentie past wel perfect binnen de content. Het wordt niet ervaren als een onderbreking, maar als passend binnen waar de consument al mee bezig was: iets lezen of bekijken over een onderwerp dat hem of haar interesseert.

Video

Met de duidelijke opkomst van video in het algemeen zal ook het aandeel van Native video sterk stijgen. Video zal naar verwachting een groot deel van pre-roll budgetten afsnoepen. Video is uitstekend deelbaar op social media en veel beter te verteren dan een lang en moeilijk artikel lezen. Een video met stap voor stap uitleg van Facebook Marketing is natuurlijk veel comfortabeler en handiger, dan een artikel lezen vol met allerlei links.

Kwaliteit

Native advertising is prima met content marketing te combineren. Nadat een bezoeker op een native ad heeft geklikt kan hij kwaliteitscontent lezen. Hier kun je laten zien dat je jouw (potentiële) klant begrijpt en een oplossing voor hun probleem hebt.

De regels zijn strenger geworden bij de meeste advertentieplatformen. Om consumenten niet te misleiden wordt bij native advertenties en de pagina’s erachter duidelijk aangegeven dat het een advertentie of gesponsorde content betreft.

Toekomst

Native advertising blijft groeien, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek door het Native Advertising Institute en het FIPP (een netwerk voor mediabedrijven). In 2017 zorgde native advertising voor 31% van de advertentie-inkomsten bij uitgevers van magazines. De verwachting is dat dit aandeel zal blijven groeien en dat over 3 jaar zelfs 46% van de omzet zal komen uit native advertising.