10 mei 2022

opschonen e-maillijsten

Waarom is het regelmatig opschonen van je e-maillijst(en) belangrijk?

 

Het opschonen van e-maillijst(en) is het proces waarbij onjuiste en inactieve contactgegevens uit je e-maildatabase worden verwijderd. Het is een belangrijk onderdeel van het beheer van e-maillijsten. De grote ESP’s (e-mail service provider zoals gmail, hotmail, outlook) belonen je hiervoor door je e-mails veel beter te inboxen waardoor je campagnes ook veel beter renderen.

Wat gebeurt er als je een e-maillijst niet opschoont? Een paar bounces lijken misschien niet zo zorgwekkend, maar een verminderde deliverability draagt bij aan een hele reeks andere problemen. Belangrijk is om te weten dat een ESP er alles aan doet om gebruikers van zijn mailprogramma zo goed mogelijk te beschermen tegen ongevraagde en/of niet relevante e-mail. Met slimme algoritmes en data analyse heeft een ESP direct door of jij een nette of geen nette e-mailer bent.

Hieronder zijn de voornaamste problemen die je zult tegenkomen als gevolg van het niet schoonmaken en bijhouden van je e-maillijst.

1. Schade aan je IP reputatie

Het gebruik van een ongeschoonde e-mail lijst bij het verzenden van je marketing campagnes kan uiteindelijk ernstige schade toebrengen aan je IP reputatie. Als je onbewust e-mails naar spamtraps verstuurt, zal dit je IP-adres beschadigen. Andere factoren die je IP-reputatie schaden zijn:

  • Ontvangers die je e-mails als spam markeren
  • Lage open rates
  • Hoge bounce rates

2. Slechte deliverability

Als er slechte gegevens in je e-maillijst staan, zal je deliverability percentage eronder lijden. Als je niet bestaande mails in je database hebt, zullen ze een harde bounce opleveren. Als mailboxen niet meer gebruikt worden maar je blijft ernaar versturen dan kan dit veel soft bounces opleveren. En als mensen je mail niet interessant vinden, dan openen ze deze ook niet. Allemaal zaken die een ESP scherp in de gaten houdt en als je op deze onderdelen slecht presteert zal een ESP je mail niet meer afleveren in de inbox.

3. Hogere e-mail marketing kosten

De meeste e-mailmarketingplatforms brengen je kosten in rekening op basis van het aantal contacten waarnaar je verzendt. Hoewel een paar ongeldige e-mails je geen aanzienlijk bedrag zullen kosten, kunnen hoge volumes van e-mail bounces snel oplopen.

4. Spamklachten

Als e-mailproviders, zoals Gmail, denken dat je spam verstuurt, zullen ze je e-mails automatisch naar de map met ongewenste e-mail sturen. Maar waarom zouden ze denken dat je spam bent? Als iemand een ongevraagde e-mail van je ontvangt of je inhoud niet langer wil ontvangen, kan hij deze als spam rapporteren. Als je te veel van deze spamklachten ontvangt, kunnen je e-mails door ESP’s worden geblokkeerd, wat betekent dat zelfs degenen die je e-mails willen ontvangen, dat misschien niet meer zullen doen.
Maar ook als je open ratio erg laag is worden e-mails steeds meer door een ESP automatisch al in de spambox afgeleverd.

5. Uitschrijvingen

Als je vervuilde datalijsten blijft gebruiken, kan dat ook leiden tot veel uitschrijvingen. Ook dat wordt opgemerkt door een ESP en heeft een negatieve invloed op toekomstige e-mailings.

6. Gemiste connecties/verlies van leads

Iemand is misschien zeer geïnteresseerd in je product en heeft zijn interesse kenbaar gemaakt via een online formulier. Helaas heeft hij een tikfout gemaakt bij het invullen. Het @ teken kan misplaatst zijn, of in plaats van ‘.com,’ hebben ze ‘.con.’ geschreven. Simpele fouten zijn gemakkelijk te corrigeren tijdens het opschonen van de gegevens, maar als je ze niet regelmatig opschoont, zullen deze potentiële leads uiteindelijk koud worden.

Er zijn verschillende online aanbieders die e-mail list cleaning aanbieden, zoals:

https://www.zerobounce.net
https://www.upwork.com
https://www.emailchecker.com

Waar ben je naar op zoek?

Icoon Meer bereik

Meer traffic

Heb je meer bezoekers nodig op je website? Met kosteneffectieve advertentiecampagnes bereiken wij online miljoenen consumenten.

Lees meer
Icoon Kwalitatieve leads

Kwalitatieve Leads

Wil jij een constante aanvoer van nieuwe potentiële klanten? Wij regelen het voor je met conversie- en resultaatgerichte leadcampagnes.

Lees meer
Icoon Hogere ROI

Hogere conversie

Wil je meer rendement uit je online advertenties genereren? Onze CRO specialisten halen het maximale uit jouw budget.

Lees meer