Vanaf 1 juli 2021 gaat de nieuwe telecommunicatiewet waarschijnlijk zijn intrede doen, nadat deze op 26 januari werd aangenomen in de Tweede Kamer en mee werd ingestemd op 9 februari. En dat gaat invloed hebben op bedrijven die afhankelijk zijn van leads.

Wij beseffen als geen ander dat ‘samenwerking’ het verschil gaat maken op het gebied van lead generation. Hoe kan zo’n ultieme samenwerking worden gerealiseerd? Waarom vormt transparantie hier de sleutel van?

De 5 elementen van een goede samenwerking

In een goede samenwerking zijn de volgende zaken op orde:

  1. Balans in de samenwerking
  2. Wederzijds vertrouwen
  3. Flexibiliteit
  4. Communicatie
  5. Duidelijke doelstelling(en)

Hoe leidt transparantie tot een betere samenwerking en wat komt daar allemaal bij kijken? We gaan de elementen nu stuk voor stuk af en focussen hierbij op de rol van transparantie.

Balans in de samenwerking: belangen van beide partijen meegenomen

In het bestaande ‘No Cure, No Pay’ model zit een onbalans. De leverancier stelt uiteraard het belang van de klant voorop, maar stopt een campagne wanneer de marge onder water dreigt te staan. De leverancier verliest dan namelijk geld in plaats van geld te verdienen. En aan de kant van de klant? Jij wilt als de klant de beste leads voor de laagste prijs. Maar lead generation bedrijven willen de hoogste marge. Dat is de onbalans, want er is sprake van tegenstrijdige belangen. De oplossing? Wederzijdse transparantie.

Wederzijds vertrouwen: beloftes nakomen

In elke relatie is vertrouwen essentieel, of dit nu over een romantische of een zakelijke relatie gaat. Op zakelijk gebied win je vertrouwen door goed te zijn in wat je doet en te beloven wat je belooft. En hoe kan je dat dan zeker weten? Door transparantie. Alleen als de andere partij transparant is, weet je of deze partij echt levert wat er is beloofd en de kwaliteit levert die er is afgesproken. Daarom is wederzijdse transparantie essentieel om wederzijds vertrouwen op te bouwen en die ultieme samenwerking te realiseren.

Flexibiliteit: flexibel aanpassen

Een goede samenwerking draagt het vermogen in zich om voortdurend aan te passen aan de omstandigheden. Op een gegeven moment lopen processen lekker, is de samenwerking goed en ligt loopt de campagne op schema. En dan? Dan verandert er natuurlijk iets. Dan gebeurt er iets waardoor de huidige werkwijze niet meer in het oorspronkelijke plaatje past. De media-inkoop is te hoog, conversies zakken ineen, mensen vinden de incentive niet meer aantrekkelijk. Op zo’n moment wordt een cruciale eigenschap van de samenwerking op de proef gesteld: flexibiliteit. En daar komt transparantie weer om de hoek kijken. Want hoe kunnen partijen weten wat er aangepast moet worden (of dat er überhaupt iets veranderd moet worden) als er geen volledig zicht is op de stand van zaken? Aanpassen aan omstandigheden is noodzakelijk, maar alleen mogelijk wanneer er volledige transparantie is.

Communicatie: betrouwbaar en professioneel overkomen

Goede en transparante communicatie is onmisbaar voor elke relatie of samenwerking. Over het algemeen, en zeker bij lead generation leveranciers, is het belangrijk dat de leverancier geen gouden bergen belooft, maar waarmaakt wat hij belooft. Wanneer iemand betrouwbaar en professioneel overkomt en verstand van zaken heeft, zal dit eerder leiden tot vertrouwen.

Duidelijke doelstellingen: transparant en duidelijk gecommuniceerd

Duidelijke doelstellingen zorgen voor duidelijke focus, waardoor doelen (vaak) beter behaald kunnen worden. Duidelijke doelen geven richting aan het bedrijf en zorgen ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Daarvoor is transparantie weer essentieel, want als je niet transparant bent in de doelstellingen, weet niemand waar je eigenlijk samen naartoe werkt. Ben je echter wél transparant en communiceer je de doelstellingen duidelijk en helder, dan zorgt dit dus voor focus en richting.

Wederzijdse transparantie als basis voor de ultieme samenwerking!

Tijdens onze terugblik op 2020 analyseerden wij dit probleem van het huidige afrekenmodel. Hoe vinden we een samenspel tussen de tegenstrijdige belangen van onze klanten en onszelf? Ons nieuwe afrekenmodel biedt de oplossing en is eigenlijk heel simpel. Het is namelijk gebaseerd op wederzijdse transparantie.

Wat als je als klant inzicht hebt in de kosten, welke campagnes er lopen, over welke kanalen deze campagnes lopen, over welke kanalen je de beste conversies haalt en wat je actuele CPL is? We hebben er vorige keer al een blog aan gewijd en wij geloven echt dat dit de toekomst is van lead generation.

Betere leads, fijnere relatie, prettigere communicatie

De conclusie van het verhaal is dat transparantie van beide partijen zorgt voor een voordeel voor beide partijen. Onze klanten en wij als Sendt zijn gelijkwaardige gesprekspartners met dezelfde belangen, namelijk het behalen van de (sales) doelstellingen. We willen leads werven waarvan jij weet hoe die zijn geworden en wat de kosten hiervan waren. Op die manier draagt transparantie bij aan een verhoogde kwaliteit van leads maar ook een fijnere relatie en betere communicatie.

Meer weten?

Wij nodigen je graag uit om een gesprek aan te gaan, waarbij we uitleggen hoe transparantie ook voor jullie kan werken als het gaat om lead generation. Hierbij is een benchmarkcampagne de start van de samenwerking. De kick-off meeting is onderdeel van deze samenwerking.