13 mei 2020

Bel-me-niet-register verdwijnt. Ook telemarketing wordt opt-in

Het kabinet gaat de regels voor telemarketing aanscherpen. Bedrijven mogen in de toekomst klanten niet meer benaderen met aanbiedingen zonder vooraf toestemming te hebben gekregen van die consumenten. Nu is het nog zo dat elke consument ongevraagd kan worden gebeld. Alleen als een consument zich zelf heeft ingeschreven in het bel-me-niet-register mag deze niet worden gebeld. Dan moet de consument expliciet toestemming hebben gegeven om benaderd te mogen worden.

Monica Keijzer van het CDA wil van een opt-out-register naar een opt-in-systeem: de adverteerder mag niet bellen, tenzij hij toestemming heeft van de klant. Het bel-me-niet-register biedt te weinig bescherming, concludeert zij. Het wordt dus: niet bellen, tenzij:

Bedrijven kunnen die toestemming bijvoorbeeld verkrijgen via online communicatie. Het zou ongeveer als nu met e-mail moeten gaan werken.

Daarvoor zijn de regels al dat de consument expliciet toestemming moet geven aan de adverteerder voordat de adverteerder een commerciële e-mail mag versturen. De bedoeling is dat dit voortaan ook voor telemarketing gaat gebeuren. Bijvoorbeeld door eerst een vinkje te zetten of een telefoonnummer invullen. Dan pas mag gebeld worden.

Voor veel bedrijven die telemarketing toepassen kan deze nieuwe wet grote gevolgen hebben. Het gebruiken van zogeheten koude data (bijvoorbeeld uit het telefoonboek) of lauwe leads (bijvoorbeeld via sweepstakes) en deze door het bel-me-niet-register ontdubbelen kan dan niet meer. Er zal door deze bedrijven waarschijnlijk meer geld moeten worden uitgegeven aan het werven van leads.

Dit hoeft echter zeker geen nadeel te zijn. Sterker nog, dit kan zelfs het verdienmodel verbeteren. De scoringskans op consumenten die actief hebben aangegeven gebeld te willen worden is vele malen groter dan op koude leads. Omdat de leads kostbaarder worden zal er ook zuiniger met leads moet worden omgegaan. De agents moeten beter worden getraind en zullen daardoor ook een betere gesprekspartner worden voor de consument. Ook het aantal ongevraagde telefoontjes naar consumenten zal sterk teruglopen, waardoor ook de irritatie zal afnemen.

Voor een aantal adverteerders en call-center bureaus zal de businesscase opnieuw moeten worden bekeken, maar bij een juiste mindset en aanpak liggen er voldoende kansen.

Volgend voorjaar spreekt de Kamer over het kabinetsvoorstel. Als de Kamer instemt, kan de nieuwe Nederlandse wet in 2020, samen met de Europese regelgeving, ingaan.

Sendt levert al jaren dedicated opt-in telemarketing leads aan adverteerders. Wil je weten hoe wij dit doen, neem dan gerust contact met ons op. Wij leggen je graag uit hoe wij dit doen.



Terug naar overzicht