Het zal je vast niet zijn ontgaan. Op 25 mei 2018 is de GDPR (General Data Protection Regulation) in werking getreden. Een nieuwe Europese wet die gevolgen heeft voor e-mailmarketing. Belangrijk onderdeel in deze nieuwe wet is de opt-in voor e-mail.

Twee jaar na de invoering van deze nieuwe wet blijken veel bedrijven hun e-mail database nog steeds niet op orde te hebben en hun e-maildatabase uitbreiden maar daarvoor niet de juiste opt-in verkrijgen. Hiermee riskeren zij een enorme boete.

Nog even kort samengevat wat er in de GDPR-wet staat over de e-mail opt-in

  • In de GDPR-wet staat dat de e-mail opt-in een duidelijke en bevestigende actie moet zijn. Informatie gerelateerd aan de e-mail opt-in en het gebruik van gegevens moet concreet, transparant en begrijpelijk zijn met behulp van duidelijke en eenvoudige taal.
  • De e-mail opt-in moet gescheiden zijn van andere algemene voorwaarden en het mag geen voorwaarde zijn.
  • Het is verboden om de e-mail opt-in checkbox automatisch aan te vinken
  • Je hebt gescheiden e-mail opt-in’s nodig als je de data op verschillende manieren verwerkt. Bijvoorbeeld als er na het inschrijven voor een nieuwsbrief de data wordt doorgestuurd naar een derde partij.
  • De GDPR-wet geeft de Europese burger het recht om de e-mail opt-in te kunnen intrekken. Je moet je contacten duidelijk laten weten hoe ze zich kunnen uitschrijven.

Voldoe je niet aan de GDPR wet, dan kun je een boete ontvangen van maximaal 20 miljoen. Het is dus belangrijk om de data in je huidige e-mail opt-in te controleren en te kijken of dit voldoet aan de GDPR-wet.

Belangrijk!! Een e-mail opt-in die niet voldoet aan de GDPR-wet moet opnieuw worden verkregen of worden verwijderd. Ook al is deze in het verleden onder de toen geldende regels geworven. Van iedere e-mail opt-in moet de e-mail marketeer in staat zijn om antwoord te geven op onderstaande vragen.

  • Hoe en wanneer is de e-mail opt-in verkregen?
  • Wie heeft de e-mail opt-in verkregen en in welke context?
  • Welke methode werd gebruikt? Was het opt-in of opt-out?
  • Was de informatie helder en begrijpelijk?
  • Hoe is de e-mail opt-in verstrekt? Achter een link, in een voetnoot, in een pop-up box of in een duidelijke verklaring naast een opt-in checkbox?
  • Al deze gegevens dienen te worden opgeslagen om de opt-in aan te kunnen tonen (inclusief de tekst waarmee de opt-in is verworven).

Sendt Online Marketing is op de hoogte van alle nieuwe richtlijnen en heeft alle noodzakelijke maatregelen getroffen om haar adverteerders in de toekomst te bedienen conform de nieuwe wetgeving. Zo garanderen wij al onze adverteerders dat de data die zij van ons ontvangen (aantoonbaar) geworven zijn volgens de nieuwe richtlijnen. insendtive.shop is een initiatief van Sendt en een goed voorbeeld van het werven van e-mailadressen op de juiste manier.